حلقۀ ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی- ازنا

کارگروه شهید سید احمد میرصفی

کارگروه شهید سید احمد میرصفی

حلقۀ ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی- ازنا

طراحی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت نیازمند جرأت، شجاعت و انگیزۀ بسیار قوی است.
امام خامنه‌ای 91/12/14

بسم الله الرحمن الرحیم

با لطف خداوند متعال و عنایت حضرت معصومه (سلام الله علیها)، امروز 28 آذر 1393، ششمین جلسه از سری جلسات بررسی و نقد فهرست های جامع در شهر مقدس قم برگزار شد. 

این جلسات که از تاریخ 16 آبان 1393  آغاز گردید، تا کنون دو فعالیت عمده در دستور کار داشته است؛ یکی طرح بحث روش فهرست نویسی تکمیلی -به علاوه اجمالی از روش فهرست نویسی مقدماتی- و دیگری، بررسی و نقد ساختار فهرست های جامع کارشناسان فهرست نویس.

به فضل الهی گزارشی مفصل از روند این جلسات -به همراه محصولات تولید شده - ارائه خواهد گردید اما اجمالا برای تبیین دو فعالیت مذکور باید چنین گفت:

فعالیت اول؛ طرح بحث روش فهرست نویسی تکمیلی: فهرست نویسی، ابزار ایجاد دقت در کارشناسان نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی برای ارتقاء سطح تضارب می باشد. 

طبق مبحث افق نمایی برای الگوی پیشرفت اسلامی و همچنین بر پایه مبانی نظری اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، تولید و تحقق الگوی پیشرفت در سه مرحلۀ پژوهش، پرورش و پردازش اتفاق می افتد. مرحله پژوهش پشت سرگذاشته شده و هم اکنون در مرحله پرورش به سرمی‌بریم. در این مرحله به دنبال سه امر هستیم: گفتمان سازی، ایجاد ساختارهای متکفل مسأله الگوی پیشرفت و تربیت کارشناس. دو فعالیت اول با روند و دستورالعمل خاص خود در حال اجرا می باشند اما تربیت کارشناس، با پرورش پنج ویژگی در فرد، حاصل می شود. از جمله این ویژگی ها، قدرت بر تضارب است که لازمه آن، خوب دقت کردن است و فرآیند فهرست نویسی، متکفل پرورش این ویژگی یعنی خوب دقت کردن است.

فرایند فهرست نویسی، در دو سطح مطرح شده است؛ فهرست نویسی مقدماتی و فهرست نویسی تکمیلی. در فهرست نویسی مقدماتی، سه کار صورت می گیرد(اجمالا):

اول: تجزیه متن مورد نظر به بسته های بحثی مجزا و مستقل

دوم: عنوان گذاری این بسته های بحثی و همچنین عنوان گذاری کلی برای متن

سوم: کشف ارتباط بین بسته های بحثی

اما در فهرست نویسی تکمیلی سه مرحله دیگر اضافه می شود و آن کشف بسته های بحثی مربوط به پژوهش متن، کشف بسته های بحثی مربوط به پرورش متن و سوم، کشف بسته های بحثی مربوط به پردازش متن است. یک متن و به عبارتی یک بحث منظم، دقیق و هدایت کننده، باید سه محورِ پژوهش، پرورش و پردازش را دارا باشد. 

در پژوهشِ بحث که بر اساس «الگوی حفظ جهت»1 تنظیم می شود، به ججیت بحث می پردازیم. در پرورشِ بحث که بر اساس «الگوی استخراج سؤال»2 تنظیم می شود، به مقایسه حرف و نظر خود با نظریات رقیب می پردازیم و در قسمت پردازشِ بحث که بر اساس «الگوی تصمیم سازی»3 تنظیم می شوذ، از روش تحقق و اجرایی کردن نظر خود سخن می گوییم.

فعالیت دوم؛ بررسی و نقد فهرست های جامع: کارشناسان فهرست نویس که برای طی کردن فرایند تربیت کارشناس باید در چهار سطح4، یک محصول علمی ارائه دهند، ساختار محصول خود در هر 4 سطح را باید بر میز بررسی و نقد سایر کارشناسان قرار دهند تا علاوه بر رفع اشکالات، محصول خود را برای ارائه به جامعه علمی کشور به تأیید برسانند.

مرتبط


1) الگوی حفظ جهت یعنی تبیین جهت، تبیین جهت سازها و ترجمه جهت به جهت سازها

2) الگوی استخراج سؤال یعنی تبیین پایه، شرح و رکن سؤال

3) الگوی تصمیم سازی یعنی تبیین پایه تصمیم، تصویر تصمیم و نتیجه تصمیم

4) سطح اول: معرفی اجمالی نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

    سطح دوم: تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی

    سطح سوم: مبانی نظری نقشه راه

    سطح چهارم: تبیین یکی از موضوعات 81 گانه مطرح در نقشه راه

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.